Podjadanie – efekt ciągłego stresu

Stres bardzo mocno oddziałuje na nasze zdrowie. Zwłaszcza życie w ciągłym, przewlekłym stresie ma negatywny wpływ na nasz organizm. Liczne badania naukowe udowodniły, że powoduje on choroby układu sercowo – naczyniowego, prowadzi do problemów ze snem, spadku libido oraz może być główną przyczyną depresji. Jedni z nas pod w ciężkich sytuacjach nie mogą przełknąć ani kęsa, czują ciągły ścisk żołądka. Inni wręcz odwrotnie. W stresujących sytuacjach znacznie częściej sięgają po jedzenie, zwłaszcza kaloryczne przekąski czy dania. Większe ilości dostarczanego pokarmu i to zazwyczaj wysokokalorycznego przyczyniają się do zwiększenia masy ciała.

Dlaczego zajadamy się w stresie?

Podczas stresu nasz organizm produkuje hormon zwany kortyzolem. Jest on odpowiedzialny za pobudzanie naszego apetytu. Jeżeli jego poziom jest wysoki sięgamy po jedzenie zwłaszcza bogate w takie składniki jak tłuszcze i cukier. Są to produkty wysokokaloryczne. Stres podwyższa także poziom insuliny we krwi. W połączeniu z wysokim kortyzolem wywołuje ciągłą potrzebę podjadania. Na efekty z tego wynikające, czyli przybranie dodatkowych kilogramów nie trzeba bardzo długo czekać. Dlatego fakt, że w stresie się tylko chudnie to mit. Faktem jest, że tycie ze stresu jest także możliwe i bardzo często spotykane.

Jak sobie poradzić ze stresem?

Stresu nie da się całkowicie wyeliminować z naszego życia. Jest to nierealne. Musimy po prostu nauczyć się z nim żyć. Umieć go przezwyciężać i pokonywać. Jeżeli sami nie potrafimy sobie z tym poradzić warto skorzystać z pomocy specjalisty – psychologa. Kiedy nasz organizm reaguje głodem na stres i chęcią podjadania spróbujmy go oszukać. Jak to zrobić? Wybierajmy niskokaloryczne produkty. Zamiast ciastek wybierz np. marchewkę. Pozwoli to na chwilę oszukać organizm. Dostarczając mu pokarm zaspokoimy uczucie ssania w żołądku. Zamiast kolejnej przekąski napijmy się szklankę wody. Jednak przede wszystkim ze stresem musimy poradzić sobie psychicznie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *